٣٠‏/٠٦‏/٢٠٠٧

يلا ندون صح


يلا ندون صح

طبعا كل واحد فينا قبل النوم بيقعد يفكر في اللي حصل في يومه النهارده ياتري عمل ايه صح وعمل ايه غلط واكيد النصيب الاكبر في التفكير بيكون للحدث الاكبر في اليوم
في واحده من تلك الليالي دخلت معي نفسي في حوار شديد اللهجه حيث كان هذا اليوم هو يوم البث المباشرللمدونه بتاعتي 23/6/2007
وكنت مرهق جدا جدا وجعان نوم كمان ودار هذا الحوار بيننا
نفسي : تعال هنا انت هتنام كده علي طول ...لالا اصحي كده وفوق واحكيلي عن الجريمه اللي انت ارتكتبها النهارده
وائل : جريمه ؟؟؟؟جريمة ايه ؟؟
نفسي : اه طبعا هوانت فاكر ان التدوين ده حاجه سهله واي حد يقول اللي هو عاوزه واي حد يتكلم في اي حاجه وده بقي غير وقتك اللي هتضيعه في القصه دي و.........ا
وائل: بس بس كفايه كده اهدي بس وتعالي نتكلم بالعقل عن التدوين مش عن الجريمه
نفسي: ماشي يا عم العاقل ممكن بقي تقولي انت عملت مدونه ليه
وائل: عشان انا انسان بشر بني ادم يعني بيحس وبيفرح وبيزعل وبيعمل حاجات صح وحاجات غلط وعاوز اعبر عن ده كله وافيد الناس باللي عندي والناس يفيدوني باللي عندهم
نفسي :ماشي ياوائل بس انت عارف ان الموضوع كده ممكن يا خد من وقتك كتير زي الناس اللي بقت كل حياتهم الوقتي علي النت لدرجة ان الواحد ممكن يكون مقصر في حاجات اساسيه في حياته زي عباداته وزي واجباته الدعويه وشغله .....الخ وماشاء الله علي مدونته جميله جدا ده غير ان انت يدوبك بترجع من الشغل علي 6 او 7 بيقي اليوم فاضله 4 او 5 ساعات بالكتير ومطلوب منك طبعا انك تتابع المدونه دوريا و تخش علي المدونات التانيه اللي عددها ماشاء الله وتعلق عليها
وائل: لا انا طبعا مش همشي في الشارع وهاقعد اكلم نفسي ياتري هاعمل ايه في المدونه النهارده ياتري الموضوع ده هينفع للمدونه ولا لأ ياتري هرد ازاي علي التعليق الفلاني
مش هعمل كده طبعا لان الموضوع فيه اولويات وان شاء الله هنظم وقتي بحيث لو جاتلي اي فكره او خاطره في اي وقت هكتبها بدون
الاستغراق في تفاصيلها وهخلي يوم في الاسبوع انقي فيه الفكره المناسبه واعرضها في المدونه يعني هخصص وقت لكتابة الموضوعات الجديده علي سبيل المثال ساعتين اسبوعيا ووقت للرد والتعليقات
ولو حسيت في يوم من الايام ان التدوين بيأثر علي الحاجات الاساسيه في حياتي هعمل زي استاذ مجدي في
هصلي.. هدون
نفسي: طيب انت مش خايف من الكلام اللي بتقوله يعني كتير من المدونين الوقتي ممكن عشان قراله كتابين ولا موضوعين بيدي
لنفسه الحق انه يحكم علي اي حاجه يشوفها حتي لو مكنش علي درايه كامله بيها

وائل: في فرق كبير بين الداعي الي الله وبين العالم فالداعي الي الله ممكن يذكر الناس بقال الله وقال الرسول(ص)ا
وكده يعني اما العالم فده من حقه يكلم في الامور الشرعيه والفقهيه والافتاء وخلافه زي استاذ عمرو خالد كده دايما يقول انا داعي الي الله مش عالم فمحدش يسالني عن الحلال والحرام عشان دول ليهم ناسهم المتخصصين زي الدكتور يوسف القرضاوي وغيره
المدون نفس القصه هو مش عالم ولا احاط بكل شء علما وبالتالي فانا هنا اعبر رأيي في الحاجات اللي عارفها كويس وعندي معلومات اكيده عنها والمواضيع دي مش هبني عليها احكام وان ده واجب وده فرض لا خالص
انا مش هتكلم عن حاجه انا مش أهل اني اتكلم فيها
نفسي : ايوه بس انت كده هدخل نفسك في حوارات تانيه خالص وهي الرأي والرأي الاخر وهتبقي في مناقشات ساخنه وهنا يا صاحبي النيه هيكون ليها عامل كبير في الموضوع فيا تري نيتك هتكون لله ولا عشان تدافع عن رأيك ولا عشان الشهره ولا ايه
وائل :النقطه الاولي احنا منتهيين منها وهي الرأي والرأي الاخر لانها شئ مطلوب للوصول للصح وللغلط واكيد في الاخر لازم نحترم الاراء الاخري وبنكرر تاني نتعاون فيما اتفقنا عليه ويعذر بعضنا بعضا فيما اختلفنا فيه
اما قصة النيه دي فهي المشكله الكبيره وفعلا ربنا يستر
يقول الحق تبارك وتعالي "وقدمنا الي ماعملوا من عمل فجعلناه هباء منثورا"سورة الفرقان
وفي الحديث القدسي يقول الحق تبارك وتعالي "انا اغني الاغنياء عن الشرك فمن عمل عملا اشرك فيه غيري تركته وشركه"رواه مسلم
يقول النبي (ص) "ان الرجل لينطق بالكلمة من سخط الله لا يلقي لها بالا تهوي به في النار أبعد ما بين المشرق و المغرب "ا
بس ده كله لا يمنع من التدوين يقول الفضيل بن عياض: "العمل من أجل الناس شرك، وترك العمل من أجل الناس رياء، والإخلاص أن يعافيك الله منهما"ا
فالصح ان احنا ندون بس يكون نيتنا لله مش عشان اي حاجه تاني
قياريت حضرتك تفكريني قبل واثناء وبعد كتابة الموضوعات والتعليقات بأن النيه تكون لله
نفسي: طيب انا هاسيبك تدون بس بشرط عشان الكلام يكون ليه لازمه لا زم بعد كل موضوع فيه نقاشات
يعقبه موضوع بيلخص الواجبات العمليه اللي حضرتك طلعت بيها من خلال البوست بتاعك ومن خلال المناقشات بينك وبين زوار المدونه الكرام والموضوع ده هيكون في شكل نقط مختصره جدا وهتكون ملزمه مش لزوار المدونه طبعا انما هتكون ملزمه لحضرتك فيما بعد
وائل : موافق طبعا

يا تري كان ايه الصح وايه الغلط في الحوار اللي فات ؟؟؟؟؟؟

ياتري فيه ايه تاني لازم ناخد بالنا منه واحنا بندون ؟؟؟؟؟؟؟؟

يلا مستني تعليقاتكم عشان ندون صح

هناك ٢٢ تعليقًا:

ومضات .. أحمد الجعلى يقول...

تسلم ايدك يا وائل

فعلا ما شاء الله رتبت حاجات كتير من المشاكل التى تواجه المدون.

انا شخصيا هاعيد قراءة الموضوع من تانى لأستفيد منه وكذلك لأرى إن كان لدى ما أضيفه واطرحه لاثراء الموضوع ان شاء الله.

بس بجد بجد بجد وبدون مجاملة ومشكلة الاخلاص والرياء دى مشكلتك بقى انت مش مشكلتى، الموضوع جميييييل تسلم ايدك يا وائل

m_elanssary يقول...

حوار صادق وشفاف مع النفس وكأنك تكلم كل من يدون
سبحانالله

أحمد السباعـي يقول...

معلش حبيبي سأرد بالتفصيل لاحقا
عشان انا قلت مش هعلق في اي مدونة

قبل ماخلص البحث
وربنا يكرمك على الموضوع الجميل

محمود قطب يقول...

كلام صح الصح
وانا يوائل بعد اذنك
عايز أضيف حاجة في موضوع النية
وأذكر ببعض النوايا في التدوين
1-التدوين يساعدك على محاسبة النفس
2-أفادة الغير
3-تصحيح أخطاءك وتدعيم أيجابيتك
4-وسيلة ومساحة جديدة لدعوتك
5-محاولة لجعل بلدنا أفضل
6-توطيد علاقات مع أشخاص أخرين

أحمد السباعـي يقول...

ياسلام عليك ياقطب
طب اعمل مدونة بدل مانت مش لاقيلك
حتة تكتب فيها
وعمال تبعت على مجموعات بريدية
وبتشكر اوي كده في التدوين

mohamed يقول...

بعيد ع اي شئ مبروك المدونة يا وائل

اسماء العريــان يقول...

اولا مبروك المدونه ... وان شاء الله تكون فىة ميزان حسناتك وتحقق منها اهدافك سواء دعويه او غير دعويه

ثانيا بالنسبه للموضوع هو فعلا موضوع مثمر جدااا وشامل واهم من ده كله طريقه الكتابه والتعبير

جزاكم الله خيرا

فوضى منظمة يقول...

وائل ..صديقي العزيز
على الرغم من اختلافي معاك عن نظرتك وفلسفتك في التدوين..الا ان البوست جميل وفيه حاجات الواحد فعلا استفاد منها .. ومبروك تاني على المدونة

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

جعلوني

جزاك الله خيرا يا جميل

بس ماتتضحكش عليا بالكلمتين دول

انا مستني منك اضافاتك للموضوع

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

الانصاري

جزاك الله خيرا

وبرده مستني اضافتك للموضوع

ومستني انطلاق مدونتك

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

السباعي حبيبي

ماشي يا عم الباحث الكبير

الله يرحم .....ولا بلاش

مستني اضافتك للموضوع

وبالنسبه لقطب

معلش مضطرين نستحمله

اهو ناخد ثواب فيه برده

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

قطب

بجد جزاك الله خيرا علي النوايا الجميله

لو كل مدون فعلا كان بيطبق النوايا اللي انت قلت عليها صح

اكيد ده هيكون في صالح المدونين والتدوين عموما

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

محمد عبد العاطي

الله يبارك فيك

بس انت برده ماقلتش رايك في الموضوع

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

اختنا اسماء العريان

جزاك الله خيرا

يارب تكون في ميزان حسناتي...آمين

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

شاهنشي ..صديق العزيز

ياعزيزي لك ان تختلف كما تشاااااااااااء

لان انا قلت ان الرأي الاخر اكيد هناقشوه

بس انا مش شايف انك قلت اي اسباب للاخنلاف معي

ياريت تقولي
ممكن اقتنع واغير وجهة نظري

وممكن تقتنع وتغير انت وجهة نظرك

وممكن نظل مختلفين في الرأي ودي حاجه صحيه عادي يعني

لكن اللي مش ممكن انك متقوليش علي اسباب اختلافك

ليس هذا عهدي بك يا صديقي

مستني اضافتك للموضوع واختلافاتك

وفي الاخر يا صديقي انت عارفني كويس هسيبك تقول اللي انت عايزه وفي الاخر هعمل اللي انا عايزه هاهاها...منتهي الديمقراطيه

بن توفيق يقول...

ربنا يكرمك يا استاذنا .. لمست فينا حاجات كتير

وفهمنا حاجات اكتر .. يلا بقى ندون صح على رايك :)

محمود قطب يقول...

بقى انا ياسباعي مش لاقي حتة أكتب فيها
الله يارحم أيام لم كنت مبتعرفشي النت بيدخلوه أزاي
ماشي ياعم سبعاوي
على العموم انا من هنا من
صح ولا غلط
هذا الصرح الأعلامي الكبير
بعلن
قريبا فكرة
مدونتي الشخصية

غير معرف يقول...

كلام جميل و مفيد لكل المدونين
و ياريت كل يفراه و يعمل بيه

جزاك الله خيرا

عايزك تدعيلى

غير معرف يقول...

اكرمك الله اخي الحبيب
ملاحظات ونقاط ايجابية
تمنعني شخصيا الان من انشاء مدونة
وادعو كل احبابنا المدونين لقراءه هذه البوست بعناية شديده
والاستفاده من هذه النقاط المهمة
وتقبل الله منا ومنكم اجمعين
ومبروك المدونة

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

استاذ عبد الجواد

الله يكرمك ماتفهمنيش غلط

انا مش كاتب الموضوع عشان الناس تبعد عن التدوين

بالعكس انا عاوز كل الناس تعمل مدونات

وفكرة التدوينه ان احنا عاوزين ندون بس ندون صح وكان نفسي كل اللي عنده مدونه يدخل ويقول الاخطاء اللي بيقع فيها المدونين عشان نتعلم من بعض

واقول تاني قول الفضيل بن عياض
العمل من اجل الناس شرك وترك العمل من اجل الناس رياء والاخلاص ان يعافيك الله منهما

وعلي فكره من مشاركات حضرتك في المدونا ت التانيه اطن انك فعلا هتكون ليك اضافه متميزه في عالم التدوين

فتوكل علي الله وورينا ابداعاتك

غير معرف يقول...

السلام غلبكم
وائل نش هقول لك مبروك علي المدونه
حبيبي جزاك الله خيرا علي الموضوع اولا وانا التعلبق بتاعي وبصراحه في نقطه لفتت نظرى وهيه ياريت يكون في حد لسه بيحاسب نفسه قبل ما ينام زيك كدة عشان لو كل واحد عمل كدة يمكن يخفف عن نفسه شويه من يوم العرض العظيم او ياريت المحاسبةتكون من وقت للتاني عشانعلي الاقل نكتشف الصح من الغلط

بنت من الاخوان يقول...

أولا:مبروك علينا دخول حضرتك عالم التدوين
ثانيا:جميل جدا انك اشرت الى موضوع الواجب العملي
لان كثيرا من موضوعاتنا اصبحت مجرد تنفيس
ننتظر الكثير في هذه المدونه
أعانك الله

اللي عنده اي اقتراح


yeswalano@hotmail.com