٠٨‏/١١‏/٢٠٠٨

دبلة الخطوبة




الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات


بعد الانتظار كثيرا كثيرا والبحث كثيرا كثيرا تم بحمد الله امس 7/11/2008 في حفل عائلي بهيج خطوبتي علي احد اخواتنا الفضليات

وعقبال كل العزاب (شاهين وجعلي وغازي واسامه ودرويش ومن علي شاكلتهم )ا

الحقيقي الواحد عنده كلام كتير قوي ومشاعر حقيقيه بس انتوا عارفين طبعا انه شرعا لايجوز(انا واخد بالرأي ده)اني اتكلم عن حاجه زي

كده مادام الموضوع لسه في طور الخطوبة

بس انا في حاجتين كنت عاوز ااقولهم كنصيحه لكل الناس وللمقبلين علي الزواج خاصة

ا-ماأخذ منك الاليعطيك

ده اول درس ترسخ عندي في الفتره اللي فاتت واللي كنت ببحث فيها عن شريكة المستقبل

يمكن الواحد يكون زعل في فترة من الفترات انه ماحصلش نصيب في موضوع ماويحس ان دي فرصه مش هتتعوض

بس لما ربنا رزقني وكرمني بخطيبتي الحاليه (وزوجة المستقبل ان شاء الله )حسيت فعلا بالمعني ده اوي انه لو ربنا اخد منك حاجه

اكيداكيد عشان هيديك حاجه تانيه فيها كل المواصفات اللي انت كنت بتتمناهاواكتر كتيييييييييير فثق تماما انه ماأخذ منك الاليعطيك

2-ماحدش بيجوز الامراته

وده المعني اللي علي طول استاذ عمرو خالد بيأكد عليه وهو ان كل واحد فينا مهما خطط هو والاخرين للزواج بفلانه الفلانيه فمش هيحصل

الالو ربنا قدر ده وفي المعاد والمكان اللي ربنا اراده فمحدش يزعل لو طول في فترة البحث لانه اكيد هيكون ليك نصيب في فلانه الفلانيه

في مكان ما وفي وقت ماوالحق تبارك وتعالي وحده يعلم ذلك وانت يجب ان توقن بذلك

ولما يحصل ده هتلاقي توفيق غير عادي من الحق تبارك وتعالي ليك وللطرف الاخرسواء في الارتياح النفسي وفي التفاهم وفي الاتفاقات

وفي الترحيب العائلي من الجانبين

دي مجرد خواطر كنت بعشها في الفترة اللي فاتت فحبيت انقلها لكم لعل وعسي ان افيد غيري بها

اما عن زوجة وشريكة المستقبل فسأكتفي مؤقتا بما نقلته في التدوينة السابقه والتي كانت بعنوان

الانسان الطيب

هناك ٢٢ تعليقًا:

اسلام ابوغزاله - مدونة ليه بس ؟ يقول...

عملتها؟؟!! ,, ياااااه .. دا انت من قبل ما تخطب كنت بايعنا ..! امال بعد ما خطبت هيكون حالك ايه معانا؟؟

ربنا يبارك لك يا رب ,, انا كنت عارف من قبل ما تخطب وكنت بدعيلك كتير ,, يا رب يتمم بخير

إن شاء الله غداً هنقولك يا رياسة : بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

بجد والله انا منشكح ليك

آه صحيح يا استاذ وائل.... انت هتعزمنا بعد انهارده على فراخ وكفته تاني ولا خلاص .. راح داه الزمن؟؟؟

Unknown يقول...

الف مبروك يا وائل ربنا يتتم لك بكل خير
فرحت لك كتير جدا
عقبال كتب الكتاب والبناء
والخلف الصالح كمان باذن الله

اخوك
حسن رمضان

بن توفيق يقول...

الف مبروك يا عريس
طيب ما انا كنت معاك من اسبوع ومش قلت اى حاجة
على العموم الف مبروك
واتصلت بحضرتك عشان اباركلك.. طلع الرقم اللى معايا غلط

هدعبس عليه برضة وهتصل بحضرتك :)

ومضات .. أحمد الجعلى يقول...

ألف مبرووووووووك يا واااااااااااائل

أيوه كده أهم دول رجالة تجارة ولا بلاش

أسعدتنا بهذا الخبر ويارب تكون هذه الخطوة بداية انطلاقة جديدة من انطلاقات وائل فى كل مسارات حياته

وأن تكون هذه الخطوبة بداية لبناء بيت طيب صالح يسعد به سيدنا رسول الله صلى الله عليه وسلم

وأولا وأخيرا زى ما انت قلت الحمد لله الذى بنعمته تتم الصالحات

ملحوظة على جانب:
لازم يعنى تسيح لى أنا وشاهين والرجالة
(:

ربنا يكرمك يا وائل ويديم عليك نعمته وفضله ورحمته فى الدنيا والآخرة

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

اسلام
نورت المدونه

الله يبارك فيك

وانا ياعم ماقدرش ابيعكم ولا حاجه

وبالنسبه للكفته والكلام ده فكان زمان وجبر

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

ابو حسن

الله يبارك فيك يا جميل

عقبالك كده ان شاء الله عشان نفرح فيك انت كمان

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

بن توفيق

الله يبارك فيك يا بواسلام

وبعدين التقل صنعه فمحبتش ااقلك لما كنت معايا من اسبوع عشان اخليها مفاجأه

عقبال الليله الكبيره بتاعتك يا اسلام

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

جعلوني

الله يبارك فيك يا جعلوني

عقبالك كده يا جعلي

كل الناس مستنيه خبر خطوبتك بفارغ الصبر ،شد حيلك يا بطل ودوس وخليها علي الله

انا كنت بسيحلكوا بس عشان تشدوا حيلكوا مش اكتر

عقبالك يا جميل

غير معرف يقول...

الف الف مبروك يا لولو
فرحان ليك كتير
ربنا يتملك على خير
و عقبال العقد و البناء
احمد سنوسى

محمود قطب يقول...

وائل حبي
ألف ألف ألف مبروك ياباشا
وربنا يبارك لك ويرزقك الذرية الصالحة ويقر بهذا البيت عين النبي صلى الله عليه وسلم

وهتوحشنا كتيير لأن طبعا قعدت الراجل بمية ست وإن جت0000000000000
أنت عارف الباقي

حاجة على جنب كده
انا مشفتش أسمي في الأسماء اللي أنت كاتبها في البوست

أيه يابو وائل أنت لسه مش مصدق إني أتخرجت ولا ايه والله عيب عليك هاهاها

القران حياه يقول...

السلام عليكم
الف مليون مبروك يا وائل وربنا يتمم ليك بخير
انا فرحت ليك جدا اول لما عرفت

وفعلا مفاجأة

ربنا ييسر ليك الاحوال وعقبال الليلة الكبيره

ولا تنسانا من الدعاء وان شاء الله نحصلك قريب

سلام ياجميل

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

سنوسي

الله يبارك فيك يا باشا

وعقبال ليلتك الكبيره ان شاء الله

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

قطب صديقي العزيز

الله يبارك فيك

وانت لسه عليك بدري شويه

ااقول للناس انت مواليد كام ولا نخلي الطابق مستور

وعموما يا سيدي عقبالك انت كمان

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

القران حياه

ازيك يا عمونا

الله يبارك فيك

وعقبالك في المستقبل القريب ان شاء الله

محمد سعيد يقول...

الف مبروك ياعم وائل يلا سبقتنى بس مش مهم ،المهم ان ربنا سبحانه يتمها لك على خير ويتم عليك وعلى أهلك الصحة والعافية
محمد سعيد

my24434 يقول...

ماشاء الله


الف الف مبرووووك

ربنا يباركلك يا رب


عايزين نتعزم على الفرح بقى ان شاء الله
:D

أحمد السباعـي يقول...

ألف ألف مبرووووووووووك ياحبيبي

والله وعملتها ياوائل وعقبال الباقي

دخلت عالم الكبار

ماتتخيلشي زوجتى فرحانة ازاي ؟؟
وبتدعي للبقية سريعا
افهم انته بقى

مبرووووووك ياجميل
وأسأل الله أن يجمع بينكما على خير قريبا جدا

الفاروقة يقول...

مبروووووك يا أستاذ وائل

وعقبال العقد

ربنا يتمم لكم علي خير

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

محمد سعيد

الله يبارك فيك يا ابو سعيد

وعقبالك قريبا ان شاء الله

سلام يا دفعه

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

my24434
ازيك يا محمد

الله يبارك فيك يا رياسه

عقبالك

وان شاء الله ادعي ان الفرح يكون قريب

واكيد هتتعزم وتنورنا يعني ان شاء الله

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

احمد السباعي

ازيك يا صديقي

الله يبارك فيك

وعلي فكره انا طول عمري كبير ومش هتخلي عن شلة يوم الخميس

زي مافي ناس تانيه عملت (اوعي تفهمني صح )

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

استاذة الفاروقة

اولا بما انه اول تعليق ليكي في المدونه فاهلا بيكي في المدونة

ثانيا الله يباركلك وعقبالك ان شاء الله

اللي عنده اي اقتراح


yeswalano@hotmail.com