٢٨‏/٠٧‏/٢٠٠٧

ماحك جلدك مثل ظفرك




هل احسست يوما انك وحيد



هل احسست يوما بانك تعامل من حولك وتمد لهم يد العون وفي المقابل يقابلون الاحسان بالاساءه



هل عاملت الناس بحسن ظن وقابلوك هم بسوء الظن



هل احتجت يوما لان تفضفض لا حد من الناس فلم تجد



هل اتت عليك ايام كثرت فيها همومك ومشاكلك ولم تجد احد بجوارك تستند اليه ويكون لك خير معين



هل احببت يوما صديق ما وكنت تتضرب بيه المثل ثم خاب ظنك فيه



اذا كنت من هؤلاه احب ان اذكرك بهذ الحكمه الشرقيه التي كان يرددها الكرد كلما وجدا انفسهم وحيدين الا وهي



ماحك جلدك مثل ظفرك .....فتول انت جميع امرك

يعني بالبلدي ماحدش هيحس بيك اكتر من نفسك فلابد ان تعتمد علي نفسك



عامل الناس بالاحسان كما كنت ولكن ان لم يعاملوك بالمثل فلا تتعجب ولا تحزن واجعلها لله



كن بجوار الناس دائما في مشاكلهم ودعهم يفضفضون لك وكن خير مستمع لهم وخير معين لهم ولكن ان لم يعاملوك بالمثل فلا تتعجب ولا تحزن واجعلها لله



اذا كنت تحب صديقا لك ثم خاب ظنك فيه فلا تتعجب ولا تحزن فهذا حال الدنيا واجعلها لله



ركز في اهدافك وخطط لمستقبلك واصلح من نفسك ولكن لا تنتظر احدا لانه قد يأتي اولا يأتي هذا الشخص



واخيرا فالحر من راعي وداد لحظه
اخيرا اكتب هذه التدوينه من اجل صديق لي مر بهذا الشعور وحكي لي بالامس عنه
ولانه يحدث لكل منا ويمر عليه مواقف مشابهه

هناك ٢١ تعليقًا:

محمد سعيد يقول...

السلام عليكم
هذا احساس نمر به فى بعض الاحيان ولااخفى إنه من اصعب المشاعر والاحاسيسلأنه يأتى من اقرب الناس "الذين نعتقد أنهم اقرب الناس"لكن الانسان القوى هو الذى ينتصرعلى ذلك الشعور ببناء جسور تواصل مع آخرين ،وهو الذى يعيد تقييم علاقاته بالاخرين وهو الذى بعد ذلك سيختار الاشخاص المناسبين لصحبته وأخوته
ولنتذكر دائما
"الأشخاص الذين لديهم القدرة على الاعتراف بالفشل هم الذين يتحدون الصعاب و ينجحون"
على فكرة ياوائل أنا زعلان منك
لأنك بعتنى "انت فاهم وأنا فاهم"

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

ابو سعيد
جزاك الله خيرا علي الاضافه

وعيب عليك

انا مش بعتك ولا حاجه ولما اقابلك هاحكيلك ايه اللي حصل

hafed mohamad يقول...

الموضوع ده خطير جدا جدا

انا شخصيا حاسس بيه من فترة مش طويلة

اما حكاية انه ماحدش هيحس بيك اكتر من نفسك فانا مش مقتنع بيها قوي

زماااااااان كنت مقتنع بيها لكن دلوقتي بحاول أغير فكرة انه ما حدش هيحس بيك الا نفسك دي الى فكرة انه ممكن ناس تانية تحبك قوي وتحس بيك قوي

محمود قطب يقول...

كلام جميل جدا جدا جدا

بس أنا أتمنى على كل واحد يقرأ
الموضوع أنه ما يخدش الكلام على غيره ويقعد يفتكر كام واحد مقصر معاه هو

لازم كل واحد فينا يشوف نفسه ويفكر ياترى هو قصر مع كام واحد
كام واحد كان مفروض أقف جنبه وأنا تخليت عنه

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

حفيد محمد

احنا تقريبا مش مختلفين لان اكيد في ناس هتحس بيك كتير بس مش اكتر من نفسك
ومش ده الموضوع الموضوع وما فيه ان لو الناس دي لو حست بيك كان بها وجزاهم الله خيرا

لو حصل العكس يبقي انت متزعلش واجعلها لله وتعلم ان تعتمد علي نفسك في هذه الحاله ولاتنظر وراءك لان الدنيا كده

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

محمود قطب

كلامك تمام ومتفق في جزء فيه معاك
بس الجزء التاني بجد محتار فيه
يعني انا عاوزك تجاوبني علي سؤال
هو انا مش من حقي اقف وقفه مع نفسي

وادي لكل واحد قدره في التعامل يعني مش هعامل زيد زي عبيد زي حسن زي حسنين اكيد هحبهم كلهم بس درجة الحب دي بتختلف من واحد للتاني للتالت ولا ايه رأيك يا بو قطب

محمود قطب يقول...

أنا معاك ياوائل إني مش هحب الناس كلها زي بعض لأن ده أحساس قلبي

لكن معا كده سلوكي مش لازم يتغير لأن النبي صلى الله عليه وسلم بيقول ليس الواصل بالمكافأ ولكن الواصل من يصل من قطعه

وكان كل واحد يظن إنه الأقرب لقلب النبي من حسن ورقة تعامل النبي معه

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

محمود قطب

كده الكلام تما م واظن كلامك ده انا ختمت بيه التدوينه بتاعتي

جزاك الله خير

ahmad senosy يقول...

موضوع جميل
جزاك الله خيرا
فكرنى كلامك بالمثل اللى بيقول : اعمل الخير و ارميه فى البحر او ارميه ورا ظهرك مش فاكر اوى بس معناه انك تعمل الخير و متنتظرش من حد حاجة
لانك لو عملته لله اكيد هايكون احسن و هتاخد ثواب كبير
واول مرة اسمع كلمة
ماحك جلدك مثل ظفرك

عمر أفندى و أبووه يقول...

انا معاك يا وائل

كلامك صح مية فى المية موش غلط طالما انتا بتقول صح ولا غلط

بس لكل قاعدة شواذ و فى ناس بقى لو عملوا فيك اللى انتا موش متوقعه منهم ده و كنت بتحبهم بجد هيأثر فيك دى طبيعة بشرية و هتتعب جدا منالموضوع ده ...و موش هتقدر تقول انا عادى بالنسبة ليا و انا محدش هيخاف عليا غير نفسى و الكلام ده

و فى ناس تانية من شدة حبك ليهم موش بتحتاج منهم حاجة ولا بتستنى منهم حاجة ولا يمكن على الاطلاق تشك للحظة انهم ممكن يتخلوا عنك فى يوم من الايام

اقرا

الحب النقى

و قولى رايك

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

احمد حبيبي

الله ينور عليك يا بوحميد اعمل الخير وارميه في البحر


عمر افندي

اولا اكيد انا هتأثر لما حد بحبه يكون ديدنه حركات قله معاي ودرجة حبي ليه هتقل بس زي ماقلنا في اخر التدوينه خلي علاقتك بيه لله

ثانيا :والله انا هدفي من التدوينه دي اني كل واحد مننا يدور علي الناس اللي هو مقصر معاهم ونحس بمعني الوفاء اللي بيفتقده كتير من الناس الوقتي وبعتبروه حاجه مالهاش لازمه وهامشيه واهم حاجه عنده في دنيته شغله الدنيوي والدعوي بس مع ان الناس مش هتطيق تسمعله كلمه لو مفيش بينه وبينهم علاقة ود ومحبه
والعكس صحيح

اخيرا هو اخبار عمرافندي ايه بعد
الخصخصه ولا ده بس مجرد تشابه اسماء بينكم

غير معرف يقول...

وائل موضوعك فى الجون
بس فى حاجة مهمة :ان الاهم من كل ده مقولة الصحابى
( غير انى ابيت وليس فى صدري شىء لاحد )
يعنى سلامة الصدر
لاانتظر مقابل ما قدمته للاخرين ولا اعتب عليهم انهم لم يقفوا بجانبي

وادعوك للتعليق على قصتى
طيار وطيارة وشوية ركاب
http://ba7ibekyamasr.maktoobblog.com

عمرو المصري يقول...

سلام الله علكيم

الموضوع قريته اكتر من مرة

الحالة دي منطبقة عليا من مدة ومش عارف اخلص منها

لاانا عارف اخلي الناس يفكروا يي ولا عارف ابقي زيهم ومش لاقي حد فاهمني او هو في حد فاهمني بي اليومين دول مش فاضيلي

عموما هحاول اتحلي بالكلام بتاع ماحك ظفرك مثل جلدك لحد ما الحد ده يفضالي


سلامي
من
ارض الحرب



\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\


تابعونا الان
في

الواقفون علي الاعراف بين نار الغربة وجنة العودة
الحلقة الاولي




فقط
وحصريا
علي مدونة

صوت فلسطين

تابعونا

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

الي الاستاذ المجهول
ونصيحه بجد في الجون واضافه للتدوينه
وهي سلامة الصدر



عمرو
خلينا نتفق يا ابوعمرو ان احنا
ندور علي الناس اللي احنا مقصرين معاهم الاول وتكون هي دي البدايه
لاتنه عن شئ وتأت مثله عار عليك اذافعلت عظيم
ابدأ بنفسك فانهها عن غيها فاذا انتهت فانت بذاك حكيم

بن توفيق يقول...

ياااااااااااااه

ده انا مقصر مع ناااس كتير .. وناس كتيرة مقصرة معايا

لا انا هبدأ اهوه .. واروحلهم


جزاك الله خيرا يا استاذنا

اسلام رفاعى يقول...

عذرا للتحليق خارج السرب
من اجل رفع الظلم عن المظلومين
ادعوك الىحملة رفع الظلم عن طلاب الاسكندرية المختطفين
التفاصيل بمدونتى

غير معرف يقول...

انا دلوقتى حاسس بالشعور اللى انته اكلمت فيه بالنسبه انك نفسك تلاقى حد تفضفض معاه ومش لاقى بعد ان تخليت عنى دون ارادتك فى اصعب ايام مررت بها فى حياتى واول مره احس انى فعلا وحيد على الرغم من وجود ناس حولى محمد سلامه

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

بن توفيق

جزاك الله خيرا علي المرور

كما قال النبي (ص) لاحد الصحابه افلح ان صدق


اسلام رفاعي
جزاك الله خيرا علي المرور
وجاري تنفيذ تعليماتك


حبيبي محمد سلامه
ايه ياعم انت هتقلبها دراما كده ليه
انا تحت امرك يا سيدي في اي وقت زي ما اتفقنا قبل كده
وبينا تليفون قريبا ان شاء الله

mosaferfel7ayah يقول...

ها
بالطبع ان لم اعلق انا على هذا الموضوع فمن يعلق ؟!!
عزيزى وائل
لا اجد تسلسل منطقى اتحدث فيه لذل سأسترسل فى نقاط
1- اولا وهو الاهم
تعلم جيدا اننى قد مررت بهذا الشعولر , ولكن ما لا تعلمه هو المده والى اى مده احسست به
ويكفيك ويكفى السادة المشاركون ان احكى لك انه فى يوم من الايام قد بكيت من الفرح لان احدهم اعطانى ميسد كول
... بالطبع قد تجد هذا مبالغة فى الوحدة, وقد يعجب بعض من يعرفنى من هذا...ولكن كما اقول دائما :انها الحياة
2- لماذا اروى هذة الواقعة اذا ؟ ..لا ليس لاستدر عطف احد وانما لاننى مقتنع دائما ان الله قد خلق افراد ليتعظ بهم الاخرين
والاحمق فقط هو الذى يبدأ من الصفر
لذلك فانا احاول الا اجعلكم تمروا بنفس هذة المشاعر المريعة
3- ما السبب وراء هذة المشاعر ؟
اقول لكم _ واقتنصوا لحظة الصدق هذة_ان سببها هو فقد الشخص لذاته, قبل فقده لمن حوله.
ضياعه من نفسة قبل ضياع عالمه منه

لا لم يبتعد العالم وانما انت الذى بعدت عن عالمك فصرت وحيدا
ولم توجد عالما بديلا فصرت متوحدا
ولم تعرف ما العالم الذى تريد الحياة فيه فصرت مشتتا

فلم تحيا فى اى عالم فصرت ضائعا

لقولها لنفسى ولكم ولكل من مر بهذة التجربة من قبل ومن سيمر بها من بعد

بالطبع هناك عامل من من يحيطون بنا ولكن لاقرب لك الصورة
تخيل ان شخص يحيا على كوكب اورانوس يريد ان يتقارب مع شخص يعيش على الزهراء وكل منهم يعيش على كوكبه
هنا ببساطة التقارب مستحيل وان ارادا

كذلك من يفصم نفسه عمن كانوا فى عالمه ثم عندما يعود يلومهم...عزيزى ببساطة ساعتها انت لم تكن تحيا فى هذا العالم معهم اساسا لتشعر بوجودهم

4-
لعاجزى الهمة وقساة القلوب و مجددى الحياة فى قلوب العباد..لهم جميعا اقول

كل هذا لا ينفى انكم كنتم تحيون مع انسان يتعذب ويتألم ينشد الحياة منكم ولم تساندوه ربما فضلا عن ان تشعروا به

فلا نامت اعين الجبناء

وشكرا لك عزيزى وائل
والسلام...ختام

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

اولا جزاك الله خيرا علي المرور


بس انا شايف انك دخلت في موضوع تاني خالص اللي هو ان الشخص نفسه يكون مقصر مع الناس وبالتالي الموضوع ممكن يوصل للحد اللي انت اتكلمت عليه

انما انت لو مش مقصر مع الناس وحصل فيك كده يبقي هنا المشكله
وانا كنت بحاول انصح اللي يمر بالتجريه دي بالكلام اللي في البوست وايضا اخوانا المعلققين اضافوا كثيرا

واخيرا سعيد بزيارتك ليا في المدونه

غير معرف يقول...

معني البيت ماحك جلدك مثل ظفرك مش انو ماحدش حيحس بيك غير نفسك.. لا المثل يعني انك انت اكفأ من يعرف بحاجاتك ورغباتك ولهذا فعليك انت ان تتولي امورك كلها بنفسك... وإنه مهما عملوا لك الناس مش حيقدروا يعرفوا اللي انت عاوزه ويعملوه بالطريقة اللي انت عاوزها

اللي عنده اي اقتراح


yeswalano@hotmail.com